Dva březnové víkendy trvala hlavní část demolice mostu přes dálnici D10 u městyse Zápy. V noci ze 17. na 18. března byla zbourána část mostu přes dálnici vedoucí ve směru na Mladou Boleslav a o následujícím víkendu demolice pokračovala druhou částí přes dálnici na Prahu. Most byl postaven roku 1982 a nacházel se v havarijním stavu.
Parametry mostu:
- Délka mostu: 82,4 m
- Celková šířka mostu: 16,6 m
- Výška mostu nad terénem: 7,11 m
Při této akci byly využity především demoliční stroje vybavené hydraulickými nůžkami a kladivy – Liebherr R 954, Liebherr R 926, Komatsu PC 450, Liebherr R 936, kolový nakladač Liebherr 576 a v neposlední řadě i úklidová technika Mercedes ATEGO a Bobcat S175.
V rámci rekonstrukce věže Staroměstské radnice jsme se podíleli na montáži nových ciferníků věžních hodin. Každý ze čtyř nerezových ciferníků vážil 110 kilogramů a horní hrana hodin se nacházela ve výšce 38 metrů. K jejich vyzdvižení byl použit mobilní jeřáb Liebherr LTM 1030 v konfiguraci rameno + pevný příhradový nástavec o celkové délce 45m.
Spokojenost našich klientů je na prvním místě, a proto jsme byli opět vybráni k realizaci náročné operace – výměny transformátoru na 93m vysoké větrné elektrárně. Nejprve bylo nutné demontovat a snést na zem původní transformátor a následně jej nahradit novým, o hmotnosti 6,5t. Operace byla provedena naším největším mobilním jeřábem Liebherr LTM 1400 v konfiguraci rameno + pevný příhradový nástavec o celkové délce 110m a za asistence mobilního jeřábu Liebherr LTM 1030.
Stísněné podmínky a mnohdy minimální prostor pro manipulaci – taková byla demontáž dvou vyřazených portálových jeřábů v modřanské hale. Každý kus vážil 22t, na šířku měřil 23m a oba jeřáby byly až do poslední chvíle funkční. Demontáž jsme provedli kolovým jeřábem Liebherr LTM 1060.
Stejně jako každý rok, i letos jsme měli tu čest přepravit vánoční strom pro Staroměstské náměstí v Praze. Oproti minulým letům nebylo potřeba tento 66 let starý smrk příliš zkracovat – z původních 24 metrů byl upraven na obvyklých 22 metrů. Slavnostní kácení se letos konalo v Roztokách u Křivoklátu a o naložení na návěs se postaral náš jeřáb Liebherr LTM 1220-5.1.
K přepravě jsme tradičně využili tahač Kenworth W900B s návěsem Faymonville CombiMAX.
Netradiční náklad bylo možné spatřit při přepravě do Prahy na trase: Roztoky – Nižbor – Hýskov – Beroun – Nučice, kde souprava vyčkávala do druhého dne. Přibližně o půlnoci začala finální část celé přepravy, po které strom dorazil na Staroměstské náměstí okolo půl druhé hodiny ranní, kde byl na své místo ukotven naším jeřábem Liebherr LTM 1040-2.1.
V pondělí 30. října byla naší firmou realizována nakládka a přeprava velmi netradičního nákladu. Byla jím stanice Deeplab H03 projektu Hydronaut, jenž bude sloužit vědeckým účelům na dně lomu Jesenný v severních Čechách. Demontáž a nakládka stanice byla provedena v areálu radotínské továrny naším mobilním jeřábem Liebherr LTM 1220-5.1. Následnou přepravu jsme zajistili dvěma soupravami s návěsy Faymonville CombiMAX taženými tahači Kenworth W900B a DAF XF 510 FTM.
Parametry soupravy DAF XF 510 FTM + Faymonville CombiMAX s hlubinou:
- délka – 23 m
- šířka – 4,7 m
- výška – 4,5 m
- váha – 66 t
Parametry soupravy Kenworth W900B + Faymonville CombiMAX:
- délka – 18 m
- šířka – 4,3 m
- výška – 4,5 m
- váha – 54 t
Celý tým společnosti Pavel Švestka, s.r.o. přeje projektu Hydronaut mnoho zdaru a úspěchů.
Další z mnoha zajímavých nadrozměrných přeprav byla i doprava zásobníku na CNG z výrobního závodu v Děčíně do ústeckého přístavu. Váha celé soupravy činila 210 tun a byla složena z těžkého tahače Mercedes Arocs SLT a modulárního systému Faymonville CombiMax v konfiguraci 14 os a bagrového lože.
Parametry soupravy:
- délka – 41 metr
- šířka – 5,8 metru
- výška – 6,9 metru
- váha – 210 tun
V rámci areálu plzeňské Škody jsme přepravili 122 tunový díl pro jaderný průmysl. Přepravu jsme zajistili naším těžkým tahačem Mercedes Arocs SLT s modulárním systémem Faymonville CombiMax v konfiguraci 10 os.
Parametry soupravy:
- délka – 24 metry
- šířka – 3 metry
- výška – 4 metry
- váha – 172 tuny
V rámci rekonstrukce Negrelliho viaduktu jsme se podíleli na demontáži starého vodovodního potrubí, které dříve zásobovalo vodou výtopnu Bubny. Ukotvení tohoto potrubí bylo v havarijním stavu a hrozilo tak jeho bezprostřední zřícení do Vltavy. Demontáž byla provedena kolovými jeřáby LTM 1060 a LTM 1100 – realizaci předcházel statický posudek mostní konstrukce.
Demolice malínského mostu v Kutné Hoře vyžadovala speciální technologický postup, který byl nutný mimo jiné z důvodu blízkosti zástavby rodinných domů, přičemž jeden z nejbližších se nacházel pouhé tři metry od demolovaného mostu. Zvolili jsme postup prací, který zohledňoval i existenci trakčního vedení železničního koridoru, které vedlo pod jedním z polí a bylo tak nutné tento úsek demontovat při nočních výlukách provozu na trati. Z původních plánovaných pěti výluk jsme demolici omezených částí provedli v předstihu během tří výluk, za pomoci našeho těžkého mobilního jeřábu Liebherr LTM 1400.
Tato demolice byla specifická i díky velkému množství zeminy kontaminované těžkými kovy – především pak arzénem. Tato zemina se nacházela pod náspy a veškeré zemní práce v tomto prostoru včetně následného odvozu zeminy musely být podřízeny speciálnímu režimu.
První etapa demolice započatá v březnu zahrnovala odbourání vrchní části mostu a pilířů a trvala přibližně tři týdny. Následně navazovali další etapy zahrnující zemní práce a odstranění opěr mostů včetně základových konstrukcí – celý projekt byl dokončen v červnu v požadovaném termínu.
Parametry mostu:
- délka – 150 metrů
- šířka – 13,5 metru
- 6 polí
- 5 pilířů se 4 kruhovými sloupy
K přípravě svrchní části mostu jsme použili kolový bagr Komatsu WB-93 s-5, k hlavní demolici pak Liebherr R 954, Komatsu PC 450, Liebherr R 926 a Hyundai 320. Pro demontáž polí nad železniční tratí byl využit náš těžký kolový jeřáb Liebherr LTM 1400. Další vozidla využitá při této akci – MAN 33.440 s hydraulickou rukou, Mercedes Actros 3344.